آکواریوم در دکوراسیون داخلی منزل
10
آوریل

آکواریوم در دکوراسیون داخلی منزل

یکی از روش ھای رسيدن به آرامش دسترسی به محيط طبيعی است، متأسفانه امروزه با گسترش زندگی آپارتمانی رابطه انسان با طبيعت به ميزان قابل توجه ای قطع شده است و انسان ھمواره در تلاش است تا این خلاء بزرگ را با کشاندن گوشه ھایی از طبيعت به محل زندگی خود پر کند. در کشور ھای توسعه یافته آکواریوم جزیی از دکوراسيون داخلی منازل، فروشگاه ھا و اماکن تجاری به شمار می رود. 

روانشناسان معتقدند ١۵ دقيقه تماشای آکواریوم می تواند انسان را به مدت ۴٨ ساعت شاداب نگه دارد و بر تمرکز افراد جھت یادگيری بيفزاید. گذشته از آن آکواریوم می تواند به زیبایی معماری داخلی بنا کمک شایانی کند، البته رعایت اصول صحيح در بکار گيری آکواریوم بسيار مھم و قابل اھميت است.

 بنابراین برای طراحی و تعبيه آکواریوم در طرح خود باید عوامل زیر را مورد توجه قرار داد:

  •  انتخاب گونه زیستی آکواریوم آکواریوم ھا را می توان به چھار گونه استوایی، مرجانی (آب شور)، رودخانه ای و مردابی تقسيم کرد. انتخاب گونه ای خاص به شرایط اقليمی مکانی که آکواریوم در آن قرار می گيرد بستگی دارد. به عنوان مثال انتخاب طرح استوایی مستلزم وجود نور طبيعی مناسب و دمای معتدل است. در اینجا به صورت جداگانه گونه ھای مختلف را مورد بر رسی قرار می دھيم.
  • طراحی آکواریوم استوایی ھمان طور که قبلا  گفته شد، ساختار آکواریوم استوایی به گونه ای است که نيازمند نور زیاد و دمای مناسب است، البته نور بيش از حد نيز باعث رشد نا متجانس جلبک ھا می شود و به ظاھر آکواریوم لطمه زیادی می زند. در طراحی اکواریوم استوایی از گياھان آبزی به صورت فشرده استفاده کنيد و سعی کنيد حتی امکان تمامی نقاط آکواریوم را پوشش دھيد. از گياھان استوایی می توان واليز نریا، کریپتون و برگ سيبی را نام برد. دمای مناسب برای این گونه ٢٨ تا ٣٢ درجه سانتيگراد است. مرحله بعد انتخاب گونه ماھيان است، گوپی، آنجل، بلک ویدو، نئون و انواع تترا ھا ماھيان آکواریوم استوایی را تشکيل می دھند.
  •  طراحی آکواریوم مرجانی ھمان طور که از نامش پيداست، آکواریوم مرجانی محيطی پوشيده از مر جان ھا و صدف ھای دریایی است. آب این گونه شور است و باید از ماھيان آب شور (دریایی) در آن استفاده کرد. دلقک ماھی، آنجل آنتن دار، خفاش و خروس دریایی می توانند به عنوان ماھيان این گونه انتخاب شوند.
  •  طراحی آکواریوم رود خانه ای ھمه می دانيم که رودخانه ھا پوشيده از قلوه سنگ و صخره ھای سنگی ھستند، بنابر این سعی کنيد آکواریوم را به شکل کف رودخانه طراحی کنيد، استفاده از تعدادی صخره کوچک آکواریوم را به محيط طبيعی نزدیکتر می کند. بھتر است در آکواریوم رودخانه ای از ماھيان گوشتخوار استفاده کنيد، ماھيان مناسب این محيط اسکار، دراگون، کارد ماھی، و انواع سيچلاید ھا ھستند. استفاده از گياه در این آکواریوم پيشنھاد نمی شود زیرا معموً توسط ماھيان نابود و ریشه کن می شوند. دمای مناسب برای این گونه ٢٢ تا ٢٨ درجه سانتيگراد با نور ملایم است.
  • طراحی آکواریوم مردابی ماھيان مناسب آکواریم مردابی را فایتر، کت فيش، پوزه خرگوشی و گورامی ھا تشکيل می دھند. گياه گندمی نيز مناسب ترین گياه برای این آکواریوم است. بر خلاف معمول مردم ما راه اندازی و نگھداری یک آکواریوم بسيار ساده است و نيازمند داشتن تخصص خاصی نيست. خوشبختانه در ایران به ميزان قابل ملاحظه ای فرھنگ نگھداری آکواریوم رشد کرده است و افراد زیادی به پرورش و نگھداری این موجودات دوست داشتنی روی آورده اند.